terug in de tijd - Reisverslag uit Guilin, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu terug in de tijd - Reisverslag uit Guilin, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu

terug in de tijd

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Fu Chan

02 Mei 2016 | China, Guilin

Vanmorgen heerlijk buiten ontbeten nadat we eerst eens de omgeving rondom de Giggling tree hebben bekeken. De omgeving is echt indrukwekkend met al die bijzonder gevormde bergtoppen.

Al snel blijkt het behoorlijk warm te worden, bovendien is de luchtvochtigheid hier hoog.
We besloten een fiets te huren en één van de vele fietsroutes die er waren te gaan fietsen. Het zou een tocht van 6 uur worden met daarbij inbegrepen een bezoek aan een lokale markt.

We merkten al snel dat we in een compleet ander China terecht waren gekomen. Hier werd veel meer gefietst en het leek alsof we terug waren gegaan in de tijd. Onderweg zagen we overal mensen werken op het land. Het land werd nog handmatig of met behulp van een os bewerkt en mensen liepen met houten jukken over hun schouders waaraan voor en achter een rieten mand was bevestigd met daarin allerlei handelswaar.

Rondom zagen we rijstvelden, theeplantages en veldjes met groente erop.
Met een pondje konden we over een riviertje naar een lokale markt. Daar hebben we onze ogen uitgekeken. Er werd werkelijk van alles aangeboden op de markt. Vooraan zat de plaatselijke dokter met een patiënt die behandeld werd met een infectie aan zijn been. Alsof het de normaalste zaak is dat je dat op de markt doet. De tandarts was ook aanwezig en de kapper.

Je kon eendekuikens kopen, verse vis die nog zwemmend in een teil te koop werd aangeboden. Eenmaal een vis uitgezocht, werd de kop eraf gesneden en werd deze gebakken...
Naast de vis lag een geroosterde hond. Makkelijk herkenbaar doordat het dier nog compleet was met poten, kop en tanden. Brrr. Zag toch even Jacky voor me.
De rest van de vleesafdeling besloten we vanwege de hond en de geur maar te laten voor wat het was.

Onderweg werden we door veel oude vrouwen aangesproken met de vraag of we bloemenkransjes wilden kopen om op je hoofd te zetten. Dit tot grote ergernis van Nansha die de opdringerigheid en aanhoudendheid van de vrouwen maar erg vervelend vond. Als ze al te lang achter ons aan bleven lopen, ging Nansha voor ze staan en riep hij boos: we zeggen toch neee!!!

Onderweg hebben we wat gegeten bij een plaatselijke boer. Wat we uit kozen was een complete verrassing, aangezien de kaart alleen Chinees was, maar het was erg lekker.

In de middag werd de hitte wel erg extreem en viel de terugtocht niet mee. Vooral ook omdat één huurfiets niet erg prettig fietste met een versnelling die continu versprong, maar de rit was meer dan de moeite waard. Wel besloten we de andere dagen toch wat minder lange tochten te maken ivm de warmte.