een drukke culturele dag - Reisverslag uit Yangshuo, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu een drukke culturele dag - Reisverslag uit Yangshuo, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu

een drukke culturele dag

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Fu Chan

03 Mei 2016 | China, Yangshuo

Vandaag hadden we een druk programma.
De kinderen hebben kennis kunnen maken met een aantal Chinese tradities. In de ochtend hebben ze Tai Chi Kong Fu les gehad in een sportschool. Geweldig om te zien hoe dat gaat en dat zelfs in de sportschool gewoon de was hangt. Zoiets kan ook alleen maar in China. Waar je ook komt, overal hangen mensen hun was buiten. Ook op openbare gedeelten op straat en dergelijke. Fu Chan vond de tai chi helemaal geweldig. nansha begon enthousiast, maar halverwege de les stopte hij ermee met de mededeling dat dit toch echt niets voor hem was...

In de middag kregen de kinderen kalligrafieles en leerden ze Chinese karakters te schrijven. Aan het eind van de les mochten ze hun naam in Chinese karakters op rijstpapier schrijven. Leuk was het om te zien dat Nansha hier heel geconcentreerd helemaal in op ging en helemaal enthousiast werd toen hij ontdekte dat hij het best goed deed. Hij was dan ook helemaal trots toen hij aan het eind van de les zijn eigen naam op rijstpapier had gekalligrafeerd.

In de avond zijn we naar het vissen met aalscholvers gaan kijken. Inmiddels alleen nog maar voor toerisme gedaan in het Karstgebergte, maar vroeger een methode om vissen te vangen voor de dagelijkse kost. Vanaf een bamboevlot konden we zien hoe de aalscholvers, met een touwtje om de nek, gebruikt werden om vissen te vangen voor de lokale bevolking. Als de aalscholver een paar vissen gevangen had en in zijn nek had zitten, werden deze eruit gehaald en in een rieten mand gedaan. Maar die beesten zijn ook niet dom, en hebben natuurlijk ook honger. Met dezelfde vaart visten ze de vissen weer terug uit de mand.
Aan het eind mochten de kinderen en wij op de foto met een aalscholver op je arm. Nansha durfde niet en Remco sloeg ook even over, maar Fu Chan en ik zijn op de foto gegaan met een aalscholver. Al met al een leuke avond en een leerzame dag gehad.