op de fiets door Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu op de fiets door Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Fu Chan Vos - WaarBenJij.nu

op de fiets door Beijing

Door: Fu Chan en Barbara

Blijf op de hoogte en volg Fu Chan

23 April 2016 | China, Peking

Vandaag per fiets Beijing ontdekt. Erg leuk om op deze manier Beijing te ontdekken. Met nog een ander gezin zijn we gaan fietsen. Beijing is enorm druk qua verkeer. Toen we voor de beide adoptiereizen in China waren waren er veel fietsen en auto's in Beijing. Nu wordt het straatbeeld gevuld met enorm veel (voornamelijk elektrische) scooters, wat fietsers met soms enorme hoeveelheden vracht erop en heel, heel veel auto's...
Nansha vindt fietsen in Haaksbergen al spannend. Om het voor hem ook leuk te maken, is hij per tandem met Remco gaan fietsen. Fu Chan en Barbara gingen op een gewone fiets.

Al gauw ontdekten we dat er eigenlijk maar een paar regels zijn in het verkeer in China:
1. Rood is stoppen
2. maak oogcontact met je medeweggebruiker en tast af wie voorrang neemt en wie het krijgt
3. blijf rustig
4. gebruik je bel of toeter om aan te geven dat je eraan komt

Zo zijn we dus gaan fietsen. rechts heeft geen voorrang. Doorgaand verkeer heeft eveneens geen voorrang op afslaand verkeer.... Kortom het is gewoon een lekkere chaos en iedereen accepteert dat je constant voor elkaar in de remmen moet. Een niet te hoog fietszadel en met je voeten bij de grond kunnen, en vooral geen haast hebben, is dus een aanrader.

1 mei is een feestdag in China waarop de Chinezen vrij zijn en omdat dit in het weekend viel dit jaar, hebben de Chinezen een extra vrije dag op maandag. Omdat veel Chinezen hierdoor een lang weekend vrij waren, was het extra druk met Chinese toeristen die ook allemaal een dagje weg gingen. Gevolg: enorme wachtrijen bij de verboden stad en alle andere toeristische punten van Beijing.....

Met de fiets hadden we een prachtig uitzicht op het Plein van de hemelse vrede en de verboden stad. Bovendien was de fiets bij uitsttek het vervoermiddel om mee door de smalle straatjes en steegjes van de hutongs te kunnen. de Hutongs zijn de oude straatjes met piepkleine huisjes waarin de Chinezen wonen. De mensen hebben er alleen koud stromend water en geen eigen toilet. Er zijn gemeenschappelijke toiletgebouwen (met een toilet dat een gat in de grond is en in onze ogen erg smerig is) en voor een douche moeten de mensen gebruik maken van de badhuizern. Onvoorstelbaar dat mensen nog steeds zo leven. Het contrast is ook zo groot met alle elektrische scooters en elektrische auto's en iedereen die met een mobiel in de hand staat!! Bizar hoe dit blijkbaar naast elkaar kan bestaan.